Een webshop is geen carrière

Gisteravond zag ik #PenW met Marianne Zwagerman, schrijfster van het boek Een webshop is geen carrière met als subtitel "ontsnap uit het mutsenparadijs".
Ik vond het wel herkenbaar eigenlijk en twitterde dat dan ook:


Het klopt. Er bestaan heel veel mutsenwinkels. Het zogenoemde webwinkeltje voor erbij. Geen echt bedrijf om je brood mee te verdienen, maar een webwinkeltje als hobby. Het tijdschrift Twinkle heeft vorig jaar de mutsenwinkel perfect omschreven. Tot 2006 zei ik trots dat ik een webwinkel had. Maar ook toen al werd ik soms als muts benaderd; "heeft je man zeker gemaakt die webwinkel", "zo'n winkeltje met leuke dingen is echt iets voor vrouwen die geen kostwinner zijn", "wat doe jij nou eigenlijk zo de hele dag". Hedentendage verzwijg ik het liever.
Ik voel me niet aangesproken omdat ik denk dat de titel bewust provocerend is gekozen. Het boek is een aanklacht tegen de financieel afhankelijke vrouw en zal vol staan met tips hoe je wèl financieel onafhankelijk kunt worden. Het lijkt me een interessant boek.

Jammer van het interview van #PenW vond ik de nadruk op véél geld verdienen en het ontbreken van waardering voor andermans keuzes. Passie gaat voor geld in mijn ogen. Niet iedereen heeft hetzelfde talent. Mensen met een dienstbare functie (de koffiedame, de luizenmoeder) heb ik wel degelijk hoog in het vaandel staan. Brr moet er niet aan denken, een wereld vol #bloeddoddige mensen. En als je zelf geen kinderen hebt begrijp je inderdaad ook niet de keuzes die ouders maken. Arrogant om daar dan over te oordelen.

Ik weet zeker dat ik geen webwinkelier was geworden als ik geen kinderen had gekregen en/of een goede gezondheid had gehad. Dan had ik vast iets gedaan wat meer geld opleverde. Maar ik weet ook zeker dat ik dan niet gelukkiger geweest zou zijn.

Ik ga het boek niet kopen ----> overbodig voor mij vermoed ik.
Maar als jij het boek wel gaat kopen, doe dat dan ff via onderstaande link aub (t/m 31 oktober geen verzendkosten).


PS, wel ga ik de #Opzij kopen. Daarin staat een artikel over dit boek met als titel: "Lekker frutselen en fröbelen in je eigen webshopje" en die arme Knotsknetter wordt daar als lichtend voorbeeld genoemd #au.

Dit is een link naar de tv-uitzending Pauw & Witteman.